Wymagania użytkowników względem stron internetowych wciąż rosną. Aby przekonać odbiorców do odwiedzin witryny i skorzystania z oferty, trzeba postarać się zarówno o dopracowanie w kwestii SEO, jak i UX, czyli użyteczności serwisu. Pierwszym krokiem do zmian w tym zakresie jest audyt UX. Jeśli chcesz poznać jego definicję, metody i korzyści, zapoznaj się z poniższym artykułem.

Definicja audytu UX

Audyt UX polega na badaniu użyteczności produktów cyfrowych, stron internetowych bądź aplikacji. W jego wyniku twórca danego produktu może sobie w pełni uświadomić, jak odbiorca korzysta z danej witryny. Audyt UX wskazuje zarówno miejsca wywołujące frustrację w osobie korzystającej z produktu, jak i elementy intuicyjne w obsłudze oraz wywołujące dobre emocje. Twórca danej strony czy aplikacji może być przekonany o jej intuicyjności ze względu na to, że poświęcił wiele godzin jej projektowi i zna jej strukturę niemal na pamięć. Tymczasem dla użytkownika jest to tylko jedna z odwiedzanych przez niego aplikacji lub witryn, dlatego jej używanie oznacza dla niego zupełnie co innego niż dla jej twórcy. Podczas audytu UX strony internetowej należy poddać analizie m.in.:

  • Użyteczność witryny – zadaje się tu mnóstwo pytań, na przykład takich jak: czy komunikaty w witrynie są proste do zrozumienia dla użytkowników? Czy nie występuje w nich np. specjalistyczne słownictwo?
  • Emocje użytkowników – należy się zastanowić, czy użytkownicy nie odczuwają zagubienia na stronie i przeładowania informacjami, czy wiedzą, co mogą zrobić na stronie i w jaki sposób?

Metody stosowane podczas audytu UX

Audyt UX jest przeprowadzany z zastosowaniem rozmaitych metod. Podczas analiz wykorzystuje się na przykład 10 heurystyk użyteczności Jakoba Nielsena opracowanych jeszcze na początku lat 90. XX wieku. Do 10 heurystyk należy np. widoczność stanu systemu, która polega na tym, że użytkownicy znają obecny stan systemu i rozumieją dzięki temu choćby to, jakie kroki dzielą ich od ukończenia jakiejś czynności. Inną heurystyką jest zgodność zachodząca między systemem a rzeczywistością. Uwzględniające ja projekty powinny „mówić” językiem użytkowników, stosować znane im słowa i pojęcia.

Audyt UX

Innym narzędziem służącym badaniu użyteczności stron internetowych i aplikacji jest analiza heatmaps, czyli map cieplnych. Heatmaps ilustrują sposób wchodzenia użytkowników w relację z interfejsem. Mogą śledzić ruchy kursora, kliknięcia oraz przewinięcia witryny. Dzięki temu pozwalają na odkrycie ewentualnych błędów pojawiających się na ścieżce użytkownika.

Do metod audytu UX należą także testy użyteczności sprawdzające się w przypadku chęci poznania potrzeb klientów przez twórcę strony internetowej. Taką analizę przeprowadza się przede wszystkim wtedy, gdy witryna czy aplikacja jest przeznaczona dla ściśle określonej grupy osób.

Jeśli zależy Ci na dopracowanym pod względem UX projekcie strony internetowej w Lublinie, sprawdź ofertę agencji marketingowej IBIF: https://www.ibif.pl/oferta/strony-internetowe.

Jakie korzyści przynosi audyt UX?

Pozytywnie wpływających na rozwój firmy efektów audytu strony internetowej istnieje naprawdę wiele. Dzięki analizie UX i wprowadzeniu wynikających z niej wskazówek w witrynie możesz się spodziewać:

  • Oszczędności finansowych i czasowych w przypadku gdy Twój projekt znajduje się dopiero na etapie prototypu. Odkrycie ewentualnych błędów występujących w tym pierwotnym wariancie strony i zadbanie o ich uniknięcie podczas programowania pozwoli Ci zaoszczędzić konieczności późniejszego wprowadzania zmian na już gotowej stronie.
  • Wyższego współczynnika konwersji, czyli wzrostu liczby spodziewanych działań wykonywanych przez użytkownika, również zakupów. Dopracowana pod względem użyteczności witryna stanowi bowiem miejsce, do którego użytkownicy wracają i z którego chętniej korzystają.
  • Zwiększenia zaufania odbiorcy do firmy i polepszenia jej wizerunku. Strona dopasowana do sposobu korzystania z niej użytkowników, będąca dla nich przyjaznym miejscem w internecie, wywołującym wyłącznie dobre emocje, oznacza również wzrost zaufania klientów do marki.
  • Wyższej pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Design poprawny pod względem UX jest doceniany przez użytkowników i roboty Google. Dopracowana w kwestii użyteczności witryna zazwyczaj ma mniejszy współczynnik odrzuceń oraz dłuższy czas wyświetlania strony. SEO w połączeniu z UX pomaga w osiągnięciu wysokich pozycji w wyszukiwarce.

Jeśli więc chcesz zwiększyć zadowolenie użytkowników podczas korzystania z Twojej strony internetowej oraz sprzedaż swoich produktów bądź usług, zdecyduj się na przeprowadzony przez specjalistów audyt UX. Pamiętaj tylko, by następnie wprowadzić zaproponowane, ulepszające doświadczenie użytkowników zmiany w witrynie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here