Podsumowanie NetWtorka o wskaźnikach sukcesu + nagranie

Ostatni w tym sezonie NetWtorek odbył się w gościnnych progach Laboratorium EE.

Rozmawialiśmy o tym jak mierzyć sukces projektów społecznych wykorzystujących nowe technologie.

Spotkanie otworzył Bartek Stodulski, a następnie Bartek Narzelski i Borys Cieślak z Laboratorium EE opowiedzieli o lekcjach jakie w zakresie efektywności i mierzenia rezultatów wynieśli z pracy w drugim sektorze. Mówili o tym, żeby kwestionować zasadność działań, porównywać się do innych i do siebie – w czasie.

Temat spotkania był bardzo szeroki – podczas dyskusji zmapowaliśmy szereg wątków i definicyjnych problemów: od tego czym różnią się poszczególne projekty „socialtech”(nie zawsze chodzi po prostu o zbudowanie strony czy zrobienie aplikacji), przez to czym są kryteria realizacji projektu, a czym wskaźniki sukcesu.

Zastanawialiśmy się co warto i można przenieść do trzeciego sektora ze świata biznesu (planowania, zarządzania i tzw. zarządzania produketem – product management), czego w ten sposób mierzyć się nie da, a kiedy mierzenie popularności naszego serwisu jest wręcz nieetyczne (śledzimy bowiem swoich użytkowników jednocześnie przekazując ich dane monopolistycznym korporacjom).

Dzieliliśmy się doświadczeniami i wyszło na to, że możemy się od siebie dużo nauczyć. Polska Akcja Humanitarna świetnie mierzy tzw. wzrost świadomości społecznej, który jest jednym z jej celów, Civis Polonus ma doświadczenia w zakresie miękkiej ewaluacji, Fundacja Panoptykon jest mocno owskaźnikowana, a do tego korzysta z otwartych narzędzi. Alex Sidorenko z Teplitsy w swojej pracy społecznej posługuje się metodami zapożyczonymi ze świata programistycznego, a  Centrum Cyfrowe robi dobre grupy fokusowe.

Wobec różnych braków i jednoczesnych chęci, a także właśnie-odkrytych zasobów zapowiadamy, że przyszły sezon NetWtorkowy (od października 2015) poświęcimy seminaryjno-warsztatowym spotkaniom, na których będziemy uczyć się od siebie poszczególnych metodyk pracy, narzędzi, na koniec natomiast wypracujemy wspólne standardy działań – prowadzenia i mierzenia projektów. Stay tuned!

Dla wszystkich, którzy chcą więcej – nagranie ze spotkania zrobione przez niezadowny Whitestream poniżej. Od siebie tylko dorzucę: mierzcie ruch na stronach za pomocą open source’owego  Piwika, nie Google Analytics! Do zobaczenia za 3 miesiące.

Obrazek: